21 Aralık 2020 Pazartesi

Kavramlar (Eğitimde Ahlak ve Etik)

 

Kavramlar

Ahlak sübjektif olarak davranışların belirli bir toplum tarafından belirlenmiş pratik davranışlardır ve uyulmadığında kişi ayıplanır. Yazılı bir kural olmadığı için mekân değişince ayıplanma da kaybolur. Ahlaki kurallar zamanla değişebilir. Elde edilmek için herhangi bir topluluk içinde yer almak yeterlidir.

Etik ahlaki değerler üzerine oluşturulmuş; mekâna, cinsiyete veya toplumdan bağımsız geçerlilik görmüş evrensel kurallardır. Bulunulan mesleki gruptaki herkesi ayırmaksızın ilgilendirir. Etik dışı yapılan hareketler bağlayıcıdır ve kişiyle hep beraberdir. Ahlaki kuralların irdelenmesiyle değişmeyecek kadar doğru olan kabul edildiğinden değişmesi muhtemel değildir. Etik kuralların bağlayıcılığı altına girmek için bir alınan eğitim ile bir meslek grubuna ait olmak gerekir.

Vicdan kişinin kendini yargılaması ya da kendisiyle hesaplaşmasıdır.

Değer toplumsal açıdan bir davranış veya eşyanın çoğunluk tarafından istenilme veya kabul görme durumudur, kişisel açıdan bireye özgü yaraşıklı olma veya anlam yükleme halidir.

Norm önceden tayin edilmiş ve uyulması gereken özelliklerdir. Yazılı olabildiği gibi (hukuk), yazısız (ahlak, gelenek, adet, töre) da olabilir. Yani bir nevi kültürel kuraldır.

Büyüklere saygı bir değerken bayram ziyareti bir normdur.

Hak: Hukuken kişiye tanınmış faydadır.

Hukuk: Toplumu düzenleme ve devlete icraat gücü veren yasalar bütünü
-

Eşitlik: Her kesime olanı kaynakları aynı miktarda verme

Adalet: Kesimlere uygun düşeni yaparak, hakkı olanı verme
-

Erdem: kişinin ahlaki gelişmişlik ve olgunluk bakımından sürekli iyi olma durumudur.
-

Yasalar gerçekleşen suç ve beşerî uyuşmazlıkları çözmek için devlet tarafından kaleme alınmış uyulmaması yaptırımla sonuçlanan yazılı kurallar bütünüdür.

Etik Kod/İlke/Kural/Standart

Etik kod: Bir grup içi insanların nasıl davranması gerektiğini belirten yazılı kurallardır.

Meslek etiği kodu

·   Meslek idealleriyle ilgili meslek elemanlarını bilgilendirme

·   Mesleki davranışlara rehberlik etme

·   İyi davranışların gelişmesini sağlayıp standart altı olan kötü davranışları disipline sevk etme

Örnek: Hipokrat Yemini


 

Etik ilke: Eylemleri yönlendiren temel düşüncelerdir.

               Sınıfta eşitliği sağlamak                 à Öğrenciye söz hakkı vermek

Sınıfta adaleti sağlamak                à nasıl yapacağım?

Etik Kural: Etik ilkeleri hayata geçirmeyi sağlayan sonradan koyulmuş kurallardır.
               Dersten en son ben çıkacağım: öğrenciler bireysel sorular sorabilecek

Etik standartları: davranış standardını belirleyen sistemlerdin genelde yiyecek sektöründe görülür: ISO 9001 veya eğitimden örnek verecek olursak TOEFL, IELTS gibi sınavlar; CELTA ve TESOL gibi sertifikalar.

Etik ve İnsan: Kişinin davranışının etik olmamakla suçlanması için üç şey bir aradayken davranışın gerçekleşmiş olması lazımdır: özgürlük, irade ve bilinç. Örneğin silah zoruyla yapılmış bir organ nakli işleminde doktor etik açıdan sorumlu tutulamaz. Çünkü özgür iradesiyle yapmamıştır.

Etiğin 3 ögesi: niyet, eylem ve sonuç. Her zaman hepsi iyi olmayabilir.

Niyet: bağımsızlık (iyi)     Eylem: savaşmak (kötü)                 Sonuç: bağımsızlık (iyi)

Etik temellendirme

·        Kozmolojik Değerlendirme: Evrenin ve doğanın düzeni temel alınır. Evrendeki düzene uyum içinde yaşamak iyi ve ahlaklı yaşam olarak kabul edilir. [İlk çağ]

·        Teolojik Değerlendirme: Dini kurallara uygun olan doğrudur. [Orta çağ]

·        Antropolojik Değerlendirme: Hümanist bir düzlemde insanın özüne uygun olarak yaşamak. İnsan ahlaki kurallarını kendi belirler, dışarıdan bir güce ihtiyacı yoktur [Rönesans ve M.Ö Yunan Aydınlanması]

·        Toplumsal ya da Sosyolojik Değerlendirme: Toplum Sözleşmesi yer alır (Kohlberg ahlak gelişimi). Toplumun yararı düşünülür. İnsanı toplumun üyesi görmekle antropolojik değerlendirmeden ayrılır.

Etik Sistemler

·        Sokrates: İyi olan her zaman ihtiyaç duyulan veya arzu edilen değildir. İyiyi talep etmek gerekir.

·        Platon: İyinin ne olduğunu bilmek belli tecrübeden sonra keşfedilebilir. İyilik mutlak bir hakikattir. Neyse onu yaşamalıdır yoruma çık değildir, alternatifi yoktur.

·        Aristoteles: İnsan için iyi hayat à Mutluluk hayatıdır.

·        Hedonizm: İyi hayat haz alınan hayattır. // (Bir daha mı gelicez dünyaya?)
Kıreneci Hedonizm: Lükse düşkünlük

·        Kınikçilik: Hayattan kopmuş köşesine çekilmiş sofi hayatı. Kurtuluş toplumu reddedip bir köşede yaşamak ve tüm hazlardan vazgeçmektir. (Bu dünya boş.)

·        Stoacılık: Kader anlayışı. Kaderine teslim ol ve rahata ve özgürlüğe kavuş (evet çelişiyor). Maddiyattan vazgeçmek zorunda değildir ancak maddiyat insanın merkezinde yer almamalıdır. [İtidalli dindar kimse]

Modern Etik Kuramlar

·        Hakkaniyet: bütün kararlar tutarlı, tarafsız, gerçek

·        İnsan Hakları: Bireylerin varlığı el üstündedir.

·        Faydacılık: Herke için fayda beklenir.

·        Bireysellik: Kişisel kazançları artırmayı savunur.

Etik Sistemler Açısından Kuramlar

·        Faydacılık: Sonuçta faydalıysa doğrudur. Hedefe giden her yol mubahtır. Hedef mutluluktur.

·        Kural Etiği: Immanuel Kant. İnsanı insan yapan aklıdır. Gerçekler hep gerçek ve doğruydu. Ayrıca nesneldi. Kurallı ve erdemli yaşam. Erdem en büyük mutluluktur. İyi niyet.

·        Toplumsal Sözleşme Etiği: Otorite ve özgürlük arasındaki dengeye vurgu yapılır. Etik doğruluk toplumun norm ve geleneklerine bağlıdır. Bireyler bir araya gelerek kolektif bir organ oluştururlar. Adam kayırma söz konusu değildir. Toplum kurallarını yine toplum üyeleri belirler.

·        Kişisel Etik/ Vicdan Etiği: Doğru kişinin içindedir ve vicdanla bulunabilir. İnsan kendi kararlarını verip kendi etik kararlarını oluşturabilir. Kesin bir formüle sahip değildir. Birey toplumun içinde yer alır ancak etik konusunda bireyselliğini korur (toplumsal sözleşmeye zıt). Kişiyle beraber değişebilir.



 

 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder